چطوری یک سناریو خوب بنویسیم ؟
چطوری یک سناریو خوب بنویسیم ؟
در ابتدا شاید به نظر برسد که ساختار داستان بسیار ساده است ولی در حقیقت این طور نیست. قالب های زیادی برای ساختار داستان معرفی شده اند. که برای هر کدام از آن ها سال ها زحمت کشیده شده است تا به این نقطه رسیده اند. ولی همه ی آن ها بیفایده هستند مگر این که شما بدانید هر بخش چه کارکردی دارد و برای چه می خواهید از آن استفاده کنید
در ابتدا این نمونه رو باهم میبینیم و بعد به این میپردازیم که در این موشن چی گذشته و من چگونه سناریوشو نوشتم بر چه اساسی
یک. ابتدا تا ثانیه 7 سکانس اول اجرا شد. ( جهت نمایش لوگو و معرفی برند )
نکته : همیشه در نظر داشته باشید موشن گرافیک های تبلیغاتی هدف رسانه ها مخصوصا اینستاگرام میباشد و زمانی که مشتری در نظر دارد وابسته به حداکثر زمانی می باشد که شبکه های مجازی به آن واگذار میکنند که در حال حاضر 60ثانیه یا یک دقیقه بیشترین محبوبیت و استفاده رو در انتخاب زمان داره. پس یادتون باشه نسبت به زمانی که دارید باید سناریو بنویسید ، تعداد سکانس ها ، معرفی برند و… من با نمایش لوگو در ابتدا و صرف زمان 7 ثانیه یک مقدمه خوب رو شروع کردم تا مخاطب بدونه هم تقریبا این ویدئو در مورد چی هست هم اینکه از کجا و از چه برندی میاد
دو.سکانس دوم تا ثانیه 16 توضیح مختصر از خدمات و استفاده از روشی که در آن با بیان یک مشکل قصد داریم خودمون رو در قالب راه حل ارائه بدیم “حب اینکه ناراحتی نداره ، مریم هم همین مشکل رو داشت” این جمله بدین معناست که با خدمات ما میتونید این مشکل رو به راحتی حل کنید استفاده از فعل داشت یعنی مشکل مریم حل شده ! شاید فک کنید مخاطب انقدر ریزبین نیست اما اینها کلیدهای شما هستن که با اینها در ضمیر ناخودآگاه و ذهن مخاطب نفوذ میکنید
سه.معرفی و توضیح نحوه کارکرد خدمت با استفاده از جملات + تصویر (اون توی اینترنت و…)
چهار. از ثانیه 25 سکانسی شروع میشه که نشون میده کاربر داره از خدمت ما استفاده میکته ، در ثانیه 36 یکی دیگه از ویژگی های این سرویس که مکالمه بین فروشنده و خریدار هست به تصویر کشیده میشه
پنج. در سکانس آخر یک جمع بندی کلی از خدمات ، سهولت با استفاده از این کسب و کارو در آخر برای بخاطر سپردن مخاطب نمایش آدرس و راه های ارتباطی
برای نوشتن سناریو باید یک سری اصول داستان نویسی تبلیغاتی یا تجاری رو رعایت کنیم حتما ، این مطالب به شما کمک میکنه سریع تر به چیزی که میخواید برسید
اطلاعات یعنی DNA کارِ ما (موشن گرافیک) !
از منظر طراحی، چه چیزی باعث می شود یک داستان نویسی تبلیغاتی خوب داشته باشید؟
جواب این سوال را ناتان ساندو (Nathan Sandhu)، بنیان گذار و مدیر خلاق شرکت مشاور هنری Jazzbones Creative پاسخ میدهد:تاثیرگذارترین کمپینها، یک داستان و روایت کاملا واضح داشته اند. نقطه شروع برای یافتن این داستانها این است که اول DNA مشتری را استخراج کنید! یعنی هر طور شده از سفارش دهنده کار، اطلاعات کسب کنید. این دو سوال خیلی مهم هستند: چه چیزی محصول (یا کار) او را برجسته و خاص میکند؟ موتور متحرکه او در رقابت با سایر محصولات مشابه چیست؟
در بهترین رمان ها، این کاراکترها هستند که داستان را پیش می برند. بدون داشتن یک درک روشن از کاراکترها – اینکه چه کسی هستند، از کجا آمدهاند، چه چیزی آنها را به تکاپو میاندازد و هدفشان چیست چطور میخواهید چیزی را به مشتری ارائه کنید که احتمالا به او ربطی ندارد؟ پس لازم است تا وقت صرف کرده و مشتریتان را خوب آنالیز کرده و بشناسید. درست مثل اصول نوشتن یک داستان بلند، باید نسبت به داستان تبلیغاتی (business narrative) که ارائه میکنید، دقیق باشید.
قبل از شروع به نوشتن داستان شما باید بدانید که :
شرکت/کارخانه/فرد در چه زمینه ای فعالیت می کند ؟
چه چیزی آن را خاص و متمایز می کند نسبت به سایر رقبا ؟
و ویژگی منحصر بفرد محصول/ خدمات آن چیست ؟
هدف مالک یک مسافرخانه کوچک در خاش با لیدر یک تور دریایی در رامسر یکی نیست. آنها با صدایی غیر یکسان و مخاطبینی مختلف مواجه هستند. بنابراین اگر شما ندانید کار سفارش دهنده شما چیست و چه چیزی او را جلو میاندازد، احتمالا نمی توانید به بهترین وجه ممکن داستانشان را هم بیان کنید.
کایرون مالوی، از موسسان خلاق گروه هنری Conran Design Group میگوید: ما باور داریم که «داستان»، پیوند کلیدی میان اغلب مشتریان ماست. فارغ از اینکه رفتار و دیسیپلین کاری آنها چگونه است.
از اصول داستان نویسی تبلیغاتی وقتی داستان می نویسید، بسیار مهم است که لبّ کلام یا اصل مطلبی که باید تصویر شود را محور قرار دهید. اگر یک شرکت فعال در بورس به شما سفارش کار بدهد، چه می کنید؟ برای ما به عنوان یک داستان نویس مهم است که بدانیم در بورس، وقت طلاست. مهم تر اینکه بدانیم مشتریان سرمایهگذاری که عجله دارند را با چه اطلاعاتی می توان جذب کرد. مهم ترین نکته هم این است که آجرهای داستانی که میچینیم باید ساده بوده و در ذهن مشتری ماندگار شود. این نکات به موفقیت طولانی مدت شرکت سفارش دهنده به شما، ضمانت میبخشد.
به داستان بچسبیم !
وقتی ماجرا را از مشتری شنیدید، کار شما عملا شروع می شود. به داستانتان بچسبید. کث تودبال موسس و طراح شرکت The Partners میگوید: وقتی فهمیدید که چه داستان سرگرم کننده و واقعی را بیان کنید، با گوشه گوشهی آن بازی کنید. اما به خط اصلی آن، وفادار بمانید.
حتما شما هم وقتی برای یک کودک قصه می گویید، به صورت غریزی آن را با لحنی کودکانه تعریف می کنید. خب؟ نظرتان چیست که به این فکر کنیم: چه کسانی مخاطب داستان های شما برای خرید محصولات هستند ؟ یعنی برای چه مخاطبی و چه قشری باید داستان بنویسیم ؟
بری چیتهام، موسس و مجری خلاق شرکت The Gate London است. او می گوید: من، اولین کاری که برای نوشتن یا بازبینی هر فرمی از داستان نویسی انجام میدهم این است که خودم را جای مخاطب آن کار میگذارم. در آن حالت متنی که قرار است آن را نشان دهیم، و از همه بالاتر، انتظار ما از طرز فکر، احساس و مشارکت مردم را مورد بررسی قرار می دهم.
واقع گرایی در این مرحله از داستان نویسی تبلیغاتی واقعا ضروری است. همیشه به یاد داشته باشید که برخلاف شور و هیجان مالک کارخانه، هیچ وقت مردم از محصول یا برند آن آگاهی نداشته و هیچ هم تمایل به دانستن ندارند. طبیعی هم هست. آنها هیچ سودی از توضیحات دقیق آن برنامه ریز استراتژیک نمیبرند. مردم هیچ وقت تمام سال را برای برندی که وقت عزیزشان را بگیرد تا داستان و سرگذشت خود را بگوید، صبر نمیکنند.
نظرات شما به ما کمک میکنه که بیشتر با نیاز و سلیقه شما آشنا بشیم بعلاوه بهمون دلگرمی میده.
چطوری یک سناریو خوب بنویسیم ؟
موشن گرافیک
موشن گرافیک
explainer videofree after effects project
آموزش
تولید موشن گرافیک ابزار اینفوگرافیک افترافکت استودیو طراحی ژینو المانهای آمار و مقایسه دانلود پروژه رایگان اینفوگرافیک برای موشن گرافیک پروژه تیزر موشن گرافیک پروژه رایگان اینفوگرافیک دانلود رایگان
پروژه افتر افکت
، دانلود رایگان پروژه موشن گرافیکـ دانلود آموزش افترافکت بصورت رایگان دانلود پروژه رایگان با طراحی فلت پروژه مخصوص
ساخت موشن گرافیک تیزر تبلیغاتی موشن گرافی و رایگان موشن گرافیک جعبه ابزار موشن گرافیک
ایده طراحی
دانلود
پروژه ابزار اینفوگرافیک بصورت
رایگان
دانلود پروژه رایگان Motion graphicexplainer videofree after effects projectآموزش تولید
موشن گرافیک ابزار
اینفوگرافیک افترافکت استودیو طراحی
ژینو المانهای آمار و مقایسه
دانلود پروژه
رایگان اینفوگرافیک برای موشن گرافیک پروژه تیزر موشن
گرافیک پروژه رایگان اینفوگرافیک
دانلود رایگان پروژه افترافکت ، دانلود رایگان
پروژه موشن گرافیکـ دانلود آموزش
افترافکت
بصورت رایگان دانلود پروژه رایگان با طراحی فلت
پروژه مخصوص ساخت موشن گرافیک تیزر تبلیغاتی موشن گرافی و رایگان موشن گرافیک جعبه ابزار موشن گرافیک ایده طراحی دانلود
پروژه ابزار اینفوگرافیک بصورت رایگاندانلود پروژه رایگان Motion graphic
چطوری یک سناریو خوب بنویسیم ؟
چطوری یک سناریو خوب بنویسیم ؟
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
نحوه فارسی نوشتن در افتر افکت
آموزش افکت تایپ متن فارسی افترافکتس
حل ارور و خطای System Compatibility Report نرم افزارهای ادوبی 2020
کلیدهای میانبر افترافکت قسمت 2
کلیدهای میانبر افترافکت قسمت 1
5 اصل کلیدی موشن گرافیک موفق و جذاب
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
کی ادامه میدید به مطالب بعدی
هر سه شنبه این بخش بروز میشه ، البته مقالات متنی رو بیشتر قرار میدیم درحال حاضر در حال بروزرسانی وبسایت هستیم که یک مقدار زمانگیر شده از این بابت از شما عذر میخوام
سلام
ممنون از محتوا های خیلی خوب و مفیدتون
عاااالی بود
منتظر این سبک از آموزشا و تحلیلاتون هستم
ممنون از نظرتون حتما بیشتر میشه این مقاله ها